Preview

Государственное и муниципальное управление. Ученые записки

Расширенный поиск

Мировые тренды организации и методологии профессионального развития государственных служащих

https://doi.org/10.22394/2079-1690-2024-1-4-67-85

EDN: DAFETT

Аннотация

Целью статьи является выявление организационных и методологических  аспектов дополнительного образования государственных служащих в зарубежных странах. Актуальность обращения к мировому опыту обусловлена необходимостью совершенствования системы профессионального развития. Методология включает анализ научных публикаций, материалов сайтов национальных академий госслужбы и государственных органов зарубежных стран; обзоров национальных и международных организаций за 2021–2024 гг.  Различные источники позволили рассмотреть вопросы профессионального развития госслужащих на примере 25 стран. Выявлены направления деятельности государства по профессиональному развитию госслужащих, новые образовательные модели, направления подготовки и формируемые компетенции (клиентоцентричные, цифровые, адаптивные, транспрофессиональные, лидерские), образовательные форматы и новые цифровые инструменты для формального и неформального обучения. В современной системе профессионального развития госслужащих выделены субъект управления данным процессом,  объект управления, управляющее воздействие, предпочтительное состояние. Сделан вывод о том, что система профессионального развития приобретает характер экосистемы, в которую вовлечены не только органы власти, госорганизации и образовательные учреждения, но и профессиональные сообщества; некоммерческие, консалтинговые, исследовательские организации; бизнес-структуры; граждане; международные институты.

Об авторах

С. Э. Мартынова
Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
Россия

Светлана Эдуардовна Мартынова – кандидат филологических наук, доцент, эксперт Института «Высшая школа государственного управления» 

Москва



Т. Б. Лаврова
Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
Россия

Татьяна Будаевна Лаврова – кандидат экономических наук, директор Дирекции методологии и технологий образования Института «Высшая школа государственного управления» 

Москва



С. А. Еварович
Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
Россия

Светлана Анатольевна Еварович – кандидат педагогических наук, доцент, Директор Центра «Школа андрагогики и  образовательного дизайна» Института «Высшая школа государственного управления» 

Москва



А. М. Колесников
Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
Россия

Алексей Маркович Колесников – директор Института «Высшая школа государственного управления» 

Москва



Список литературы

1. Cuong T.V., Phuong N.M. Renovating and improving the quality of training and training cadres and civil servants in Vietnam in international integration. Hong Duc Publishing House: Hanoi, 2018.

2. Limakrisna N., Noor Z. Z., & Ali H. Employee performance model: Empirical study on civil servants in the West Java Provincial Government. International Journal of Economic Research. (IJER). 2016;13(3):707-719.

3. Grygorieva S. Modern system of civil servant professional training in Ukraine. International Journal of Legal Studies (IJOLS). 2018;4.2:115-127.

4. Nunaj T. The training of Albanian Public Administration: An Analysis of Training Policies and Their Impact in the Professional Development of Civil Servants. Journal of Educational and Social Research. 2016; 6.3:149-158.

5. Păceșilă M., Colesca S. E. Professional training of Romanian civil servants in territorial administrative units. Administration & Public Management Review. 33 (2019).

6. Borce D., Irena K., Ljubomir D. Current reforms in professional development through training of the public administration in the Republic of Macedonia. Управленческое консультирование [Administrative consulting]. 2017;8(104):71–78.

7. Carrel L.F. Training civil servants for crisis management. Journal of Contingencies and Crisis Management. 2000;8(4):192-196.

8. Chechel A. Professional Development of Civil Servants: Trends and Perspectives Based on Adaptive Leadership. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2022;(14):20-29.

9. Dobos A. The role of learning environments in civil service professional development training. Procedia-social and behavioral sciences. 2015;(197):565-569.

10. Martynova S.E., Maslennikova O.G. The “service” model of the competences of the municipal employee as the basis of vocational training: Russian experience. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015; (174):2716-2720.

11. Vukovic G., Zavrsnik B., Rodic B., Miglic G. The training of civil servants in the Slovene state administration: issues in introducing training evaluation. International Review of Administrative Sciences. 2008;74(4):656-676.

12. Podolchak N. et al. Improvement of professional competencies and personnel competences in the BANI world on the example of civil servants through the development of their emotional intelligence. Multidisciplinary Science Journal. 2023;(5).

13. Rahayu M., Rasid F., Tannady H. The effect of career training and development on job satisfaction and its implications for the organizational commitment of regional secretariat (SETDA) employees of Jambi provincial government. International Review of Management and Marketing. 2019;(9.1): 79-89.

14. Robles-Rivas J. J., Otero-Flores F. M. The Role of ICT developments by CENEVAL in support of Government policy for the professional development of public servants. In: E-Learn: World Conference on ELearning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education. – Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2005. – Р. 3116-3128.

15. Sergalieva R. T., Bugubaeva R. O., Talimova L. A. Competence-based approach in the professional development of civil servants. Bulletin of the University Turan. 2021;(2):191–198.

16. Hasmin Tamsah, Ansar Gunawan, Yusriadi Yusriadi and Umi Farida. Training, Knowledge Sharing, and Quality of Work-Life on Civil Servants Performance in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies. December 2020;7(3):163-176.

17. Burtscher M., Piano S., Welby B. Developing Skills for Digital Government: A review of good practices across OECD governments. OECD SOCIAL, EMPLOYMENT AND MIGRATION WORKING PAPERS. No. 303, 2024. 56 URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/f4dab2e9-en.pdf?expires=1718861761&id=id&accname=guest&checksum=3C3D15EAEA34B6CA552CA7C11C8768E8 (Accessed 20.06.2024).

18. Khrykov Y.M., Ptakhina O.M., Sych T.V., Dzvinchuk D.I. and Kormer M.V. Trends in the Development of e-Learning for Civil Servants. Proceedings of the 1st Symposium on Advances in Educational Technology. – SciTePress: AET, 2022. Vol. 2. Р. 126–140.

19. Ni M. Research on the Ways to Realize the Value of Civil Servants’ Network Training. 2019 5th International Conference on Humanities and Social Science Research (ICHSSR 2019). Atlantis Press, 2019. Р. 444-447.

20. Kohanovskaya I. I., Fatyhova A. L., Golovneva E. V., Golovneva N. A. Training of civil servants in the conditions of development of digital economy. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2019.

21. Annin A. G. et al. Professional education of civil servants in terms of socio-cultural transformations. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2020.

22. Nghia H. T. Management of training and retraining ethnic minority cadres, civil servants, public employees in the current period. Journal of Ethnic Minorities Research. 2020;9(2):23-29.

23. Murti F. P. Managing training for Civil Servants with planning roles in Indonesia: Lessons from Singapore. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning. 2020;4(1):76–102.

24. Ogbodoakum N., Ayub A. F. M., Abiddin N. Z. The role of peer support, superior support, training selfefficacy, training needs and opportunity to use on readiness to participate in training among civil servants in Nigeria. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2020;10(12):868–887.

25. Rahman M. M., Ahmed M. M., Ali M. Y., & Adnan S. How does the Foundation Training Course Enhance the Capacity of The Young Civil Servants to Achieve Sustainable Development Goals (SDGs)? A Study on Bangladesh Public Administration Training Centre. Knowledge Management, Governance and Sustainable Development: Lessons and Insights from Developing Countries. India: Routledge, 2020. Р. 345–362.

26. Priatna D. K. Evaluation of education and training program for civil servants: A new approach to improving employee productivity. Sosiohumaniora. 2020;22(3):274–280.

27. Anh K. Q. et al. Factors Affecting the Effectiveness of Training and Retraining Vietnamese CIVIL Servants. Russian Law Journal. 2023;11(3):1395–1403.

28. Haxhiu S., & Alidemaj A.H. Capacity Building of Civil Servants in Kosovo. Perspectives of Law and Public Administration. 2021;(10):98–107.

29. Hai N. C., Tuan P. V., Le V. T. P., & Tan T. H. Factors affecting the policy of training and fostering civil servants of Khmer ethnic minorities in the Mekong Delta, Vietnam. GeoJournal of Tourism and Geosites. 2023; 46(1):163-173.

30. Dai M. Research on Strengthening the Education and Training of Grassroots Civil Servants. Journal of Theory and Practice of Contemporary Education. 2023;3(3):13–15.

31. Goncharuk N., Orhiiets O., Prokopenko L. Formation and development of the system of professional training of public servants in Ukraine: organizational, legal, and economic aspects. Baltic Journal of Economic Studies. 2021;7(1):39–46.

32. Mutiarin D., Moner Yasmira P., Nurmandi A. The Adoption of Information and Communication Technologies in Human Resource Management in the era of Public Governance. Public policy and Administration. 2019;18(2):346–362.

33. Can N.T. Training and retraining to improve the capacity of public servants to perform official duties. Judicial Publishing House: Hanoi, 2020.

34. Meyke A., Hamzah B. U., Noviyanti D., Arwildayanto A.A., Abdul H.P., Arten M. The Effectiveness of the Basic Training Model of Civil Servants Candidate Category III. Webology, 2022;19(2). URL: http://www.webology.org.

35. Druskienė A., Šarkiūnaitė I. Motivational Incentives of Civil Servants in Lithuanian Municipalities. Public policy and Administration. 2018;17(3):344-370.

36. Vitkauskas K., Junevičius A. Viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo vykdymo priežiūra ir kontrolė: probleminiai aspektai. Public policy and Administration. 2018;17(1):141–155. (in Lithuanian)

37. Lalos C. Lifelong training of civil servants on information systems in the field of health : dis. – University of Alicante, 2023.

38. Eggers W., Chew B., Macmillan P., Kohli J., Malik N. Government as a cognitive system. Using hindsight, real-time data, and foresight to drive policy and decision-making. Government Trends 2021. Global transformative trends in the public sector. A report from the Deloitte Center for Government Insights. Deloitte Development LLC. 2021. P. 60-71.

39. Бобиенко О.М. Универсальные компетенции профессионала: новый взгляд на проблему // Вестник ТИСБИ. 2020. № 3. С. 114–123. EDN: CDFQJH. https://elibrary.ru/download/eli-brary_44687894_42883126.pdf. [Bobienko O. M. Universal competencies of a professional: a new look at the problem. TISBI University “Bulletin”. 2020;(3):114–123. (In Russ.).

40. Зинченко Ю. П., Дорожкин Е. М., Зеер Э. Ф. Психолого-педагогические основания прогнозирования будущего профессионального образования: векторы развития // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 3. С. 11–35. [Zinchenko Yu. P., Dorozhkin E. M., Zeer E. F. Psychological and pedagogical foundations of forecasting future professional education: vectors of development. Education and Science. 2020;22(3):11– 35. (In Russ.)].

41. Stačinskaitė S., Petrauskienė R. Kompetencijų modelio taikymas valstybės tarnybos žmogiškųjų išteklių valdymo procese: Lietuvos institucijų patirtis. Public policy and Administration. 2018. Vol. 17, No 3. P. 327-343.

42. Le D. T., Trung N. S., Tuan N. T., & Ngoc H. M. The Quality of Training and Retraining Civil Servants in Vietnam. Russian Law JournaL, 2023, Vol.11, No. (3). Р. 516-525.

43. Мартынова С. Э., Еварович С. А. Коммуникативные компетенции госслужащего в сервисном государстве // Коммуникология. 2021. Т. 9. № 4. С. 83–95. [Martynova S. E., Evarovich S. A. Communicative competencies of a civil servant in a service state. Communicologiya. 2021;9(4):83–95. (In Russ.)].


Рецензия

Для цитирования:


Мартынова С.Э., Лаврова Т.Б., Еварович С.А., Колесников А.М. Мировые тренды организации и методологии профессионального развития государственных служащих. Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2024;(4):67-85. https://doi.org/10.22394/2079-1690-2024-1-4-67-85. EDN: DAFETT

For citation:


Martynova S.E., Lavrova T.B., Evarovich S.A., Kolesnikov A.M. Global trends in the organization and methodology of professional development of civil servants. State and municipal management. Scholar notes. 2024;(4):67-85. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2079-1690-2024-1-4-67-85. EDN: DAFETT

Просмотров: 6


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2079-1690 (Print)
ISSN 2687-0290 (Online)